Teknisen- ja
tekstiilityön yhteisessä käsityöprojektissa on tarkoituksena suunnitella ja
valmistaa tangram-peli ja pelille säilytyspussipussi. Tangram-pelin valmistaminen onnistuisi
varmastikin 3:nnen luokan oppilailta, mutta pelin pussin vuoksi projekti
suunnitellaan niin, että sen tekisi 4:nnen luokan oppilaat.
Työ sopii
erityisen hyvin syksyn ensimmäiseksi työksi, koska sen tekemiseen ei tarvita
kovinkaan paljon uusia työkaluja tai tekniikoita. Työn avulla on helppo lähteä
muistelemaan eri työkalujen nimiä ja kuinka niitä käytettiin. Oppilaita työn
tekemisessä varmastikin motivoi tieto siitä, että kyseessä on peli, joka tulee
heille itselle ja jota he pääsevät itse pelaamaan. Oppilaat ovat usein myöskin
halukkaita aloittamaan työskentelyn heti.
Työn aloitus ei vaadi suuria alkuvalmisteluita.
Työskentelyn
aikana oppilaita muistutetaan ja ohjataan työskentelemään turvallisesti,
ergonomisesti ja arvostamaan omaa työtään ja työympäristöään.
Tangram-peliin
tarvittavien palojen suunnitteluun voidaan haluttaessa käyttää koulusta
löytyvää piirto-ohjelmaa tai ne voi etsiä ja tulostaa Internetistä.
Internetistä löytyy lukuisia erilaisia tangram-kuvia, joihin palaset sopivat.
Haluamiaan kuvia oppilaat voivat myöskin tulostaa Internetistä. HUOM! Palojen
ja tangram-kuvien on oltava samassa mittakaavassa!
Opetusmuoto kannattaa
päättää opetettavan ryhmän mukaan. Vaativammalla ryhmällä on hyvä käyttää
opettajajohtoista opetusmenetelmää. Tangram-palasten tai –kuvien etsimisessä
voi hyvin käyttää pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tämä kehittää kaiken tekemisen
ohella mm. oppilaiden sosiaalisia taitoja. Parin tai ryhmän kanssa
työskennellessä pystyy helpommin myös havaitsemaan mahdolliset virheet, jotka
tapahtuvat jo suunnitteluvaiheessa.
Teknisen
työn osio sisältää vähemmän oppilaan omaa suunnittelua kuin tekstiilityön osio.
Oppilaan on hyvä tehdä suunnitelma pelin säilytyspussin tekemisestä.
Opetettavan ryhmän yksilösuunnitelmat on syytä käydä läpi yhdessä opettajan
kanssa. Näin oppilas huomaa helpommin mahdolliset eteen tulevat vaikeudet ja
haasteet ja osaa ottaa ne huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Suunnitelma saa
muuttua työn edetessä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti