1.
opetuskerta (2 x 45min)
Ensimmäinen
opetuskerta aloitetaan tutustumalla tangram-palasiin ja niiden
käyttötarkoitukseen. Motivointikeinoiksi opettaja on valmistanut valmiin työn.
Näytillä on erilaisia tangram-kuvia. Oppilaat saavat hetken pienryhmissä
kokeilla palasten käyttöä.
Pohditaan
opettajajohtoisesti, mikä työn käyttötarkoituksen onnistumisen kannalta on
tärkeintä (oikean kokoisen ja muotoiset palaset) ja mistä työn tekeminen olisi
hyvä aloittaa (palasista). Kuinka palaset voitaisiin tehdä? Tuodaan esille myös
kestävän kehityksen ajatus materiaaleja valittaessa ja aloitetaan palasten
tekeminen
2.
opetuskerta (2 x 45min)
Tunnin
alussa kerrataan, kuinka palaset valmistetaan. Opettajajohtoisesti käydään läpi
erilaisia pintakäsittelymahdollisuuksia. Tunnin yhtenä tavoitteena on saada
palaset valmiiksi. Tunnin lopusta jäävän ajan oppilaat voivat käyttää
säilytyspussin suunnitteluun (mm. väritys ja koko).
3.
opetuskerta (2 x 45min)
Oppilaat
käyvät pienryhmissä läpi suunnitelmiaan säilytyspusseista. Oppilaita pyydetään
pohtimaan myös, kuinka pussi valmistettaisiin (eri työvaiheiden järjestys ja
tekniikka). Tämän jälkeen käydään oppilaiden ajatuksia läpi.
Piirretään
säilytyspussin ja taskun kaavat kaavapaperille. Leikataan kaavat ja kaavojen
avulla myöskin kankaat.
4.
opetuskerta (2 x 45min)
Ommellaan
siksak kankaiden reunaan. Aloitetaan taskun tekeminen.
5.
opetuskerta (2 x 45min)
Tehdään
tasku loppuun ja yhdistetään säilytyspussin etu- ja takakappaleet.
6.
opetuskerta (2 x 45min)
Viimeistellään
keskeneräiset työt ja täytetään itsearviointilomake. Lomaketta käytetään
pohjana opettajan ja oppilaan välisessä arviointikeskustelussa. Koska
oppilaiden työt valmistuvat eri aikoihin, voivat valmiit oppilaat ryhtyä
pelaamaan tangram-palasillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti