perjantai 11. tammikuuta 2013

Tuntisuunnitelmat



1. opetuskerta (2 x 45min)
Ensimmäinen opetuskerta aloitetaan tutustumalla tangram-palasiin ja niiden käyttötarkoitukseen. Motivointikeinoiksi opettaja on valmistanut valmiin työn. Näytillä on erilaisia tangram-kuvia. Oppilaat saavat hetken pienryhmissä kokeilla palasten käyttöä.
                                                          
Pohditaan opettajajohtoisesti, mikä työn käyttötarkoituksen onnistumisen kannalta on tärkeintä (oikean kokoisen ja muotoiset palaset) ja mistä työn tekeminen olisi hyvä aloittaa (palasista). Kuinka palaset voitaisiin tehdä? Tuodaan esille myös kestävän kehityksen ajatus materiaaleja valittaessa ja aloitetaan palasten tekeminen

2. opetuskerta (2 x 45min)
Tunnin alussa kerrataan, kuinka palaset valmistetaan. Opettajajohtoisesti käydään läpi erilaisia pintakäsittelymahdollisuuksia. Tunnin yhtenä tavoitteena on saada palaset valmiiksi. Tunnin lopusta jäävän ajan oppilaat voivat käyttää säilytyspussin suunnitteluun (mm. väritys ja koko).

3. opetuskerta (2 x 45min)
Oppilaat käyvät pienryhmissä läpi suunnitelmiaan säilytyspusseista. Oppilaita pyydetään pohtimaan myös, kuinka pussi valmistettaisiin (eri työvaiheiden järjestys ja tekniikka). Tämän jälkeen käydään oppilaiden ajatuksia läpi.

Piirretään säilytyspussin ja taskun kaavat kaavapaperille. Leikataan kaavat ja kaavojen avulla myöskin kankaat.

4. opetuskerta (2 x 45min)
Ommellaan siksak kankaiden reunaan. Aloitetaan taskun tekeminen.

5. opetuskerta (2 x 45min)
Tehdään tasku loppuun ja yhdistetään säilytyspussin etu- ja takakappaleet.

6. opetuskerta (2 x 45min)
Viimeistellään keskeneräiset työt ja täytetään itsearviointilomake. Lomaketta käytetään pohjana opettajan ja oppilaan välisessä arviointikeskustelussa. Koska oppilaiden työt valmistuvat eri aikoihin, voivat valmiit oppilaat ryhtyä pelaamaan tangram-palasillaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti